19 June 2009

sdkt utk diigati smua

وقضى ربك ألا تعبدواْ إلا إياه وبالولدين إحسناۚإما يبلغن عندك الكبر أحدهما أو كلاهما فلا تقل لهما أف ولا تنهرهما وقل لهما قولا كريما ۝واخفض لها جناح الذل من الرحمة وقل رب ارحمهما كما ربيانى صغيرا ۝ (سورة الأسرأ, 23-24)


23. Dan Tuhanmu Telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, Maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia[850].

24. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua Telah mendidik Aku waktu kecil".

[850] mengucapkan kata ah kepada orang tua tidak dlbolehkan oleh agama apalagi mengucapkan kata-kata atau memperlakukan mereka dengan lebih kasar daripada itu.

Kalau kawan2 masih igt, kita semua pernah belajar tentang ayat ni masa sek dlu. Andaikata, masih ade nota2 lama, selak2 la nota Syariah ting 5.mungkin ade antara rakan2 yang dapat mengenang ‘saat2 manis’ dalam kelas bgmana kita belajar cara mengistibat hukum dalam ayat ni…

Tulisan ini sebagai igtan bagi rkn2 yg mungkin sudah terlupa dan sbg dorongan utk rkn2 terus istiqamah krn saya percaya rkn2 sudah tahu isinya..

Perintah pertama yg terdpt dlm ayat ini ialah keimanan kepada Allah dan larangan keras daripada Allah untuk syirik. Apa itu iman? Iman diistilahkan sebagai membenarkan dgn hati, mengakui dgn lidah dan beramal dgn anggota. Tiga elemen ini mestilah seiring utk menjadi hamba yang diredhaiNya.

Perintah kedua adalh mengenai ketaatan kepada ibu bapa. Betapa kita telah membesar dgn izinNya di tgn kedua org tua. Dan sebgai anak seharusnya kita menjaga mrk pula apabila tiba masanya. Mg dgn itu, pabila sampai waktu kita mnjadi ibu bapa, kita juga akan beroleh anak2 yg dpt mnjaga kita. Alangkah sedihnya, melihat anak2 tidak menghormati ibu bapa bahkan ada juga segelintir yg terus melupakan mrk. Lupakah mrk pada pengorbanan ibu bapa sejak dari kecil? Adakah kita ign menjadi manusia yg sombong? Berasa diri terlalu bagus utk berbakti utk mrk? Sdgkan smua yg kita miliki adlah milikNya Yg Esa yg boleh ditarik pd bila2 masa..

Dan sbg seorg yg pernah bljr agama, sy menyeru pd diri sy terutamanya juga rkn2, mg kita mnjadi antara hambaNya yg soleh solehah juga anak yg boleh dibanggakan ibu bapa bukan shj di dunia malah di akhirat. Amin!

Utk kata2 terakhir, suka saya mengakhrinya dgn sedikit pujangga…

Walau dimana pun kita,

Igtlah bumi ni milik siapa,

Igtlah kedua org tua,

Agar hidup kita beroleh rahmat dari Yang Esa,

Moga di akhirat sana,

Menjadi ahli syurga,

Dan bukannnya penghuni neraka..

1 comment:

  1. nice sharing su.. mmg aku ingat.. blaja ni dalam kelas ust rahim.. 'uffin'..

    n aku penah terdegar..akhir zaman akan wujud situasi anak menjadi bos kpd parents..

    moga kita bukan tergolong dalam golongan itu.

    ReplyDelete

umpatan anda pula?