02 June 2009

1+1 = 3

Nampak salah? Namun ia bukan berkaitan ilmu kira-kira, ia adalah satu konsep penting, sinergi. Penggabungan dua kebolehan tidak menghasilkan hanya dua, bahkan lebih daripada itu. Contoh mudah haziq adalah pakar mata (berkebolehan tentang mata) dan jay pula mahir dalam selok belok perniagaan, jadi sinergi antara mereka boleh menghasilkan kedai cermin mata? atau consultant tentang mata? Dapat kalian bayangkan betapa berkuasanya konsep ini?

Ini adalah sebahagian dari modul yang ingin kami terapkan dalam 'A Step to Move' untuk pelajar-pelajar simpang5, namun atas sebab-sebab tertentu, program itu tertolak. Rujuk posting abu berkenaan hal ini..
"Liberalisasi sistem pendidikan.. "

Walaupun sedikit panas hati terkilan dengan pembatalan program itu, gua belajar sesuatu daripada sana, sebelum kami memnyediakan modul, kami perlu melakukan sedikit kajian, melebihkan pembacaan agar mewujudkan kefahaman. "With teaching, we learn twice! " kata abu (bukan nama tiruan). Dan gua mula memahami konsep ini dengan lebih mendalam, konsep sinergi merupakan sebahagian dari pada 7 Tabiat Orang Yang Amat Berkesan (7 Habits of Highly Effective People) oleh Stephen R.Covey. Bukan tiada sumber Islam atau kitab-kitab dari ulama' berkenaan hal ini, kerana bagi aku mana-mana sumber (yang tiada berkenaan ibadah dan tauhid) adalah valid selama ia tidak menyanggahi Al-quran & As-sunnah, dan jika di'perhatikan, ianya juga juga merupakan cebisan huraian bagi sunnatullah yang luas. Walaupun di'tulis oleh orang barat.

*rujuk artikel saifulislam berkaitan hal ini.


Umumnya, tabiat berkesan terbahagi kepada tiga fasa.. dari pergantungan kepada kebebasan, dari kebebasan kepada saling pergantungan. Tidak sama sekali menyanggahi hukum alam, hidup bermasyarakat! Juga tidak mengabaikan sikap berdiri sendiri (berdikari). 7 Tabiat itu adalah:
  • Jadilah proaktif
  • Mula dengan mengingat matlamat
  • Buat perkara pertama dahulu
  • Fikirkan menang-menang
  • Cuba memahami dahulu sebelum difahami
  • Ber'sinergi
  • Tajamkan gergaji
Konsep ini lebih jelas apabila gua banyak menghabiskan masa bersama rakan-rakan, berbual-bual, berbalah bertukar pendapat dan sebagainya. Gua lencong sedikit, tadi gua terjumpa beberapa keping gambar semasa gua bekerja.





Dan kaitannya antara cerita gua di'atas, sesi lawat melawat mampu menjana idea baru, semangat maju, momentum padu. Inilah maksud tabiat-1 'be proactive' . Then dari situ, matlamat pun terhasil (idea membuat program ke sekolah), pertemuan demi pertemuan, mengukuhkan matlamat itu, itulah tabiat ke-2 'begin with the end in mind' then bila idea dah melambak-lambak, kalau tiada tindakan tiadalah maknanya. Tabiat ke-3 diaktifkan 'put first thing first'. Pergi berjumpa pihak sekolah!

Kadangkala sesi perbincangan antara rakan adalah tidak sehaluan, apatah lagi antara kita dan pihak atasan (merujuk kepada program kita yang pertama, first step to change). Jadi tabiat ke-4 amatlah penting. 'Think win-win'. Menang-menang di'sini bermaksud kedua-dua pihak mendapat kepuasan, yakni keperluan mereka dipenuhi. Seterusnya program pun di'jalankan.

Di'sini (semasa program), jika mahukan output yang jelas, tabiat ke-5 haruslah dikuasai 'Sick first to understand, thn to be understood'.. para peserta diutamakan, pemerhatian menyeluruh dan empati penting dalam usaha mewujudkan alternatif kepada peserta terhadap masala-masalah mereka. Dan di'sini bersinergi (tabiat ke-6 Synergize) diutamakan, setiap kepakaran fasilitator harus disinergikan untuk mewujudkan suatu hasil yang tidak dicapai jika berseorang. Gua rasa kalian faham bukan?

Dan tabiat ke-7 Sharpen the saw lebih bersifat individu, muhasabah lantas berusaha memahirkan diri masing-masing (fasilitator) selepas program berakhir. Senang cerita.. post moterm lah.Jadi jangan disiakan rakan-rakan lama. Dari perkenalan boleh mewujudkan kesatuan!

2 comments:

  1. ya,saya sgt bersetuju..biar pon nk apply susah,tp we can improve lg..
    So,n every move we take, rely on Him..insyaALLAH, HE helps us..
    Bila lg nk berkhidmat kepada manusia sejagat...
    Bukan ke kita dijadikan utk menjadi khalifah??

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt.

    Encik Ruzaini,

    Catched spelling error there. The 5th habit is actually 'SEEK first to understand, then be understood' instead of 'SICK'.

    ReplyDelete

umpatan anda pula?