25 October 2010

Epilog baraan syawal 1431 h: Muhasabah

Cewah! Macam novel pulak, epilog-epilog ni. Walaupun siri kali masih berkisar tentang baraan tapi dalam mood seius sikit la..jadi sebelum itu ku ingin mendefinisikan makna baraan (kes “sik” dari klate tanyo “gapo die baraan tuh?”) dan muhasabah (kerana perkataan yang ni kurang tempatan sikit-bukan perkataan dalam kamus “Satu Malaysia”-). Tapi kalau dua perkataan ni tiada dalam kamus ahli-ahli batch 14 jugak, memang nak kena ketuk kepala tu, biar kembali sikit ingatan yang hilang tu. Okay, jom zoom…

Baraan:

berkemungkinan berasal daripada perkataan jawa yang telah diasimilasikan (terpengaruh secara kekal) sebagai perkataan tempatan sekitar sabak bernam khususnya. Merujuk pada satu kumpulan besar (mungkin satu kampong, satu taman atau satu sekolah hatta satu daerah) yang datang berziarah rumah ke rumah dan kebiasaannya dianjurkan semasa musim perayaan. Perkataan ni memang unik sebab “Puan Google-Translate” (setakat tarikh 25/10/10) pun tak dapat nak definasi kan perkataan ni.

Muhasabah: perkataan arab yang berasal daripada perkataan ‘hisab’. Maksudnya, menghitung. Jadi perkataan ini digunakan bukanlah merujuk menghitung duit raya yang kite semua dapat hasil dari kembara itu(malangnya memangg tiada duit untuk dihitung pun) tapi lebih kepada menghitung-hitung diri kite semua selaku ahli-ahli kembara, selaku batch 14 SMK AGAMA SImpang Lima, selaku insan yang membawa imej ISLAM dan terpenting selaku HAMBA ALLAH SWT. Kalau merujuk “Puan Google-Translate” (setakat tarikh 25/10/10), muhasabah bermaksud perakaunan yang mana tidak boleh digunakan sama sekali dalam konteks “post” ini. Tula, bukan boleh percaya sangat dengan “puan“ tersebut..

Jadi secara keseluruhannya, “entry” kali ini membincangkan tentang apa hasil koreksi muhasabah dari diri penulis sendiri selepas melalui “pahit manis” baraan syawal 1431 h yang lalu.

1. Jaga waktu

Waktu sangat penting. Seperti pepatah arab menyebut, “jika anda tidak memotong (mendahului) masa maka pastilah masa yang akan memancung anda”. Waktu yang wajib/mesti/ patut ditekankan ialah waktu SOLAT dan waktu ketika BERJANJI.

Malah, Allah swt juga banyak berfirman dalam kalamNya berkenaan waktu. Antaranya Al-asr,1-3:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran."

Maka, mari kite semua menjadi hambaNya yang beriman dan beramal soleh.

2. Adab berziarah

Ziarah rumah orang wajib/mesti/patut jaga adabnya. Tak bolehlah main aci redah je. Allah swt telah berulang menegaskan dalam kalamNya dan antaranya Annur,27:

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat."

Maka, mari kite semua menjadi hambaNya yang beradab ketika bertamu (ehem, bab makan pun termasuk dalam adab bertamu ye, jadi bepada-pada selalu).


3. Etika berpakaian

Etika ni bukanlah direka-reka olehku. Malah manusia seluruhnya, tak perlu pening-pening mencipta etika berpakaian kerana Allah swt telah pun menyediakan peraturan-peraturan berpakaian dalam kalamNya. Antaranya Annur, 31:

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau Saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak- budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung

Owh, walaupun ayat ini ditujukan kepada muslimat, encik-encik putera juga wajib/mesti/patut tahu aurat yang perlu dijaga. Maka, mari kite semua menjadi hambaNya yang mengikut etika-etika yang telah ditetapkan.

4. Jaga batas pergaulan

Walau gembira sekalipun berkumpul bersama, batas pergaulan muslimin muslimat wajib/mesti/patut dijaga kerana Allah swt juga telah menegaskan dalam kalamNya. Antaranya Annur, 30:

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih Suci bagi mereka, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang mereka perbuat".

Maka, mari kite semua menjadi hambaNya yang taat pada segala perintahNya.

Jadi, ini adalah hasil koreksi diriku. Ia adalah sebagai ingatan untuk diriku sendiri dan kepada sahabat tanda kasih sesame saudara seakidah, moga-moga tiada sahabat-sahabat yang berkecil hati. Dan semoga program-program yang akan datang akan meningkat lebih baik dan tiada yang kite kejar melalui program-program “reunion” ni melainkan redha Ilahi. Ampun maaf dariku juga..

~sekian, Asslamualaikum~

p/s: Jadi, muhasabah anda bagaimana?

02 October 2010

baraan syawal 1431 h sesi kedua

Alhamdulillah, dapat juga menyambung untuk sesi kedua ni. Untuk kali ini, lebih banyak rumah dapat dikunjungi dan ‘mereka’ pun semakin memahami konsep “datang berziarah” bukan “datang bersembang tak ingat dunia”. Maka 20 minit telah ditetapkan untuk setiap rumah (‘mereka” yang menetapkan bukan ‘kami’..erm,menakjubkan). Owh ya, ahli baraan pun lebih ramai berbanding sesi pertama.

Okay, jom zoom sesi baraan kali ni.. sebelum tu, sila fahami kata ganti diri yang digunakan ye..(rujuk baraan syawal 1431 h sesi pertama)

Hari kedua, 5 syawal/14 september/selasa yang bahagia

1. Rumah syazani a.k.a zack

Tak dapat nak cerita banyak kerana ku tidak dapat hadir ke sini. Tetapi mengikut informasi, ada ‘mereka’ yang baru sahaja mandi walhal ramai sudah menunggu untuk bergerak ke rumah seterusnya.

2. Rumah syafiqah a.k.a syap

Menu khas: bihun goreng & pulut kuning

Ada berlaku kemalangan kecil yang ku tidak pasti siapakah yang terlibat. Pagi2 lagi dah ade kecoh2.

‘mereka’ yang sedang berbincang sambil menjamu selera

Dan ‘mereka’ lagi.. Lokasi berhampiran tempat kemalangan kecil.

3. Rumah wan nurhanis a.k.a hanis

Menu khas; nasi lemak, mee jawa

‘Kami’ yang masih belum siap menjamu selera telah pun dipanggil oleh ‘mereka’. Nampak kan improvement ‘mereka’..

4. Rumah farah

Menu khas: nugget, mee goreng

Seperti biasa, bersembang2 sambil menjamu selera.

5. Rumah syukri a.k.a syuk

Rumah yang diziarahi tanpa dirancang. Sebenarnya, sebelum tu, kami semua telah cuba menerjah beberapa rumah cikgu sekitar taman makmur (kalau ku tak salah) tapi semua cikgu pun tiada. Dan sedikit kemalangan kecil lagi sekali telah berlaku, mungkin dari insan yang sama..err..ku kurang pasti.

6. Rumah cikgu arfah

Cikgu sejarah dan bahasa melayu yang amat dedikasi. Cikgu panggil kami semua putera-puteri, membuatkan ku terkenang-kenang zaman sekolah dulu. Dan paling best, en.abu diminta membacakan doa makan. Serius, memang cam kat sekolah.

7. Rumah cikgu azlina

Cikgu amat berbesar hati dengan kedatangan kami yang telah pun memenuhi ruang depan cikgu sehingga bersesak-sesak.

8. Rumah suhaila

Menu khas: mee goreng

Kelihatannya semua sudah penat dan senak perut. ‘Kami’ & ‘mereka’ berehat untuk menyahut seruan Ilahi di waktu zohor. Berpecah juge lokasi solatnya. Kebanyakan ‘mereka’ solat berjemaah di surau Taman Setia Jaya (owh,tamanku yang best) dan 'kami' menumpang solat di rumah syida.

9. Rumah syida

Menu khas: mee bandung

Semua kembali kelaparan&berselera sekali. Mungkin kerana telah mengadap Ilahi, perut pun stabil semula.

Kegembiraan ‘kami’ yang bertemu dengan sahabat yang sentiasa dekat di hati

10. Rumah mahfuzah@ustaz hafid

Menu khas: kentang goreng dan nugget

Ustaz kurang sihat. Moga Allah beri kesembuhan padamu, ustaz. Ini adalah antara rumah terakhir dikalangan ahli2 baraan kerana ade yang terpaksa pulang lebih awal.

Sesi bergambar kenangan berhampiran rumah ustaz sebelum sebahagiannya pulang lebih awal

Bahagia rasenya berkumpul kembali

11. Rumah cikgu alim

Menu khas: buah-buahan segar dari ladang

Serius, sangat menyedapkan perut bila dapat menjamu buah setelah meredah terik mentari. Dan tentu sangat seronok bertemu cikgu semula. Sebenarnya, ‘kami’ mendapat panggilan semula dari cikgu untuk ziarah setelah terjahan pertama (taman makmur) tu cikgu keluar rumah sebentar.

12. Rumah hafizi a.k.a PG

Tak ramai yang ikut ke sini. Mungkin ramai yang sudah tidak larat dan pulang lebih awal. Tapi tempatnya memang indah permai dengan pokok rambutan yang rendang.

13. Rumah syazwani nabila a.k.a benjo

Menu khas: ku tak berapa ingatla benjo..ampun maaf

Tapi hidangannya memang best. Di sini pun berlaku perpisahan sebahagian besar ahli baraan. Kire rumah terakhir untuk sesi ini.

14. Rumah madiha

Menu khas: nugget dan kentang goreng

Ku mendapat jemputan khas ke sini. Maka, ‘kami’ & ‘mereka’ yang tinggal berdua ingin memenuhi jemputan tetap bergegas ke sabak bernam walau jam sudah hampir pukul 6. Masih seronok berkumpul walau ahli baraan hanya tinggal kurang lebih 10 orang sahaja.

Inilah ‘mereka’ yang terpaksa komited untuk sampai ke sabak bernam.

Sekian dulu…maaf jika terdapat kekurangan.

Sepanjang kembara ni, ku panjatkan kesyukuran di atas ikatan hati yang Allah titipkan pada kite semua hingga hari ini dan moga ukhwah ini berkekalan ke syurga. Kesan dari nasyid Doa Rabitah kot..

yang mana masih ingat, jom kite semua baca nasyid Doa Rabitah cam kat sekolah dulu..

“hati ini telah bersatu”

“bersatu memikul beban dakwahMu”

“Hati ini telah berpadu”

“Berpadu...." dan baru kusedar rupanya, ku pun sudah terlupa nasyid ni..jadi pada sahabat yang masih ingat boleh disambungkan untuk tatapan bersama. (ampun maaf ye)

~sekian,Assalamualaikum~

Terima kasih semua

p/s: owh ya, credit to syap for the pictures again n credit to en.mukhlis menumpangkan ku&rakan2 (hanis, syap,umeng)untuk sesi ini juge cik mahfuzah yang membawa ku&rakan2 (syap,hanis) ke sabak bernam. Terima kasih.

01 October 2010

baraan syawal 1431 h sesi pertama

Salam. Moga sahabat2 semua sentiasa dalam limpah rahmatNya. Lama tak post sesuatu di sini. Jadi ku fikir ade baiknya catatan yang asalnya untuk simpanan peribadi ini dikongsi bersama. Untuk tatapan sahabat2 yang tidak dapat ikut baraan ni dan sebagai catatan kenangan pada sahabat yang mengikuti.
Sebelum itu, ku mohon jutaan maaf jika ada perkataan yang akan mengguris@menyakit hati.. jika ada rumah yg tertinggal sila beritahu padaku..dan ampun maaf kerana aku insan biasa yang bias terlupa..
dan sebelum membaca sila fahami kata ganti diri yang digunakan.
i. Ku = penulis
ii. 'kami’ = cik-cik puteri
iii. ‘mereka’ = encik-encik putera

Jom kita kenang-kenangkan sesi pertama, 4 syawal/13 september/isnin

1. Rumah amir a.k.a. mentol
menu khas: cucur udang @ bilis..err..ku kurang pasti. (ampun maaf)
Masih menanti rakan2 lain. Mengambil keputusan untuk berkumpul di sekolah sahaja.

2. Sekolah kesayangan semua
Cadangan asal: menziarah kuartes guru dalam sekolah.
Sekali kena temu ramah dulu dengan pak cik guard garang dan dikabarkan semua cikgu masih belum pulang beraya. Serius, sekolah banyak mengalami perubahan alam sekitar. Takpe masih sempat bergambar kenangan di sini. Besoknya, baru tau teacher zu ade je kat rumah. Takde rezeki kami semua.

Sekolah kesayangan kita semua…

3. Rumah cikgu jaharah
Takde rezeki nak jumpa cikgu kerana cikgu sudah keluar. Takpe, ziarah rumah pun ok.

4. Rumah cikgu bosrawi&cikgu latifah
Menu khas: nasi impit kuah kacang (dalam polistrin lagi) dan gula2 koop..
Seronok sembang2 dengan cikgu. ‘mereka’ sampai marah ‘kami’ kerana keluar awal sangat.

5. Rumah syazwani a.k.a wani
Misi lain: menjemput cik syazwani untuk menyertai baraan ini.
‘mereka’ masih berlenggah-lenggah dan ‘kami’ terpaksa bersabar menunggu.

‘kami’ yang sedang menunggu untuk pulang

Tapi ‘mereka’ yang baru nak naik rumah..sabar je la

6. Rumah umi nurfatin a.k.a umeng
Ramai yang baru sampai di sini. Menambahkan lagi ahli2 baraan. Umeng sempat memperkenalkan ANAK saudaranya kepada ‘kami’. ‘kami’ siap passing2 dalam halaqah lagi dan ‘mereka’ bersembang2 dgn kawan2 yg baru tiba.

7. Rumah nurnadiah a.k.a nona
Menu khas: laksa
Terima kasih nona&family menyediakan lunch istimewa pada hari tersebut. Juga ‘kami tumpang bersolat. Dan ‘mereka’ solat berjemaah di masjid sekinchan.

8. Rumah (ku terlupa namanye, ampun maaf) a.k.a jawa
Menu khas: bihun tom yam
Mendapat jemputan tiba-tiba setelah masing-masing tiada arah tuju kerana plan yang belum lagi tersusun. Apa salahnya, berkumpul untuk ziarah sahabat-sahabat kan..

‘mereka’ yang sedang lepak-lepak seperti biasa


9. Rumah arif anuar
Ramai terlepas rumah ni sebab tersesat kerana kereta paling depan sekali terlalu lajunya.


10. Rumah azizuddin a.k.a odin
Menu khas: bihun sup
Rasanye ahli rombongan makin bertambah-tambah.err..ku pun kurang pasti juga tapi kelihatannya begitu la. Yang penting, ramai dah penat.

Antara ‘mereka’ yang menyertai

Deretan kereta-kereta yang menyertai konvoi

Dan deretan kereta lagi

Dan lagi..
p/s: sebenarnya kereta-kereta ni tidaklah digunakan semaksimum kapasitinya maka jangan menganggar bilangan ahli berdasarkan bilangan kereta..okay?

‘kami’ yang mahu berangkat ke rumah terakhir dan ‘mereka’ yang semakin cepat bergerak. Alhamdulillah.

11. Rumah mariam a.k.a mary
Rumah last untuk sesi pertama. ‘kami’ & ‘mereka’ tumpang solat asar.
Bersurai dan merehatkan badan untuk sesi seterusnya..

Sekian dulu untuk sesi pertama, insyaAllah akan disambung untuk sesi kedua..

Credit to syap untuk gambar. Sebenarnya, banyak lagi gambar tapi untuk kemaslahatan semua khususnya ‘kami’, hanya gambar yang terpilih sahaja diletakkan.

Credit to lela yang sudi menumpangkan ku untuk sesi baraan ini.

20 August 2010

respon.....

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله......
Tahniah dan terima kasih saya ucapkan kepada saudari Izzah Kamar (IK) diatas respon yang saya sifatkan cukup baik kerana inilah komen yang pertama yang cukup membuatkan saya ‘terkesima’. Maaf saya ucapkan kerana lambat membuat respon kerana terlalu sibuk dengan komitmen lain. Ingin saya jawab apa persoalan yang ditimbulkan saudari. Pandangan saya didalam tulisan ini adalah berdasarkan pandangan yang berlaku secara khusus di sekolah saya, SMKA Simpang Lima dan pengalaman peribadi menjelajah seluruh Malaysia. Adakah seluruh negara mengamalkan apa yang saya katakan didalam artikel tersebut? Sudah tentu tidak, dan alhamdulillah, kita menghukum ‘al-akthariyyah’ dan bukan kes-kes terpencil.. dan saya ingin ingatkan, isu ini berkaitan sebahagian besar guru-guru agama dan disekolah yang ‘berjenama’...dengan rasa amat rendah diri, saya ucapkan tahniah dan syabas kepada saudari diatas komitmen dan sikap yang begitu positif dalam menggalas tugas seorang guru walau katanya tidak pernah menjejak kaki sebagai pelajar di universiti. Dan ini lebih baik dari seju lah mahasiswa yang langsung tidak peduli isu ini...saya akan lakukan analisis setiap argumen yang diberikan mengikut perenggan...

Forward massage:
IZZAH KAMAR


show details Aug 11 (1 day ago)
assalamualaikum..
suka sy membaca artikel 3 idiots: satu coretan pandangan untuk semua...
disini sy ingin meluahkan pendapat berdasarkan apa yang telah dibicarakan...

tertarik dengan "p/s coretan khas buat bakal warga pendidik agar anda dapat membuat sesuatu memperbaiki sistem ini walau tidak mampu mengubah keseluruhannya...wallahu a’lam".....


Semua ini terjadi apabila sistem kita amat menekankan jumlah A yang anda dapat. “anak Senah tu PMR 3A je tau, tak tahulah dapat sambung belajar mana”. “alhamdulillah anak aku dapat 10A, menjadi jugak”

guru yang hanya menghafal apa yang telah diulangnya dalam teknik P&P selama belasan tahun akan tercabar apabila ada anak murid yang mempertikaikannya.

Ironinya, kelompok guru dilihat bagaikan malaikat yang maksum tidak patut ditegur kalau silap dan bahana yang besar akan ditimpa pada kelompok pelajar yang bangkit sebagai ‘pelajar kuang hajar’

tetapi sekiranya mereka sebagai kelompok pelajar yang ingin dilatih sebagai ‘lembu berakal’ yang berkongsi nafsu produktiviti, nafsu makan dan minum dan bersosial tetapi berbeza pada akal namun terlalu dihadkan..
(apa yang dimaksudkan dengan lembu berakal...??)

Saya katakan: istilah lembu berakal adalah simbolik kelompok manusia yang punya akal (boleh berfikir, menilai) namun tidak mampu digunakan kerana hanya menurut oleh kerana alasan dia adalah seorang guru, tok guru, ustaz dan menjadikan nilai analisis, kritikan dimandulkan.

bersetuju dengan pendapat penulis berkenaan filem 3 Idiots yang mengkritik sistem pendidikan di India.. jujur sy katakan, sy tak tahu adakah sistem pendidikan universiti atau kolej di malaysia lebih baik mahupun tidak. sebab nya mudah saja,, sy tak pernah masuk universiti..
tapi kalau berbicara tentang sekolah rendah,, sy pasti sistem di malaysia jauh lebih baik..
saya katakan: adakah benar sistem kita jauh lebih baik? Kita tidak katakan isu fasiliti dan kapasiti....sudah tentu kita, namun adakah SISTEM kita lebih baik? Adakah kita pernah mencipta empayar pembelajaran perubatan yang hebat seperti pernah berlaku di India? Pusat pembelajaran hadis terhebat dunia suatu ketika dahulu? Kita mampu berbangga dengan saiz universiti dan sekolah bertaraf dunia, namun pelajar kita tidak mampu berfikir...lihatlah sekeliling kita...

berkenaan filem Taare Zammen Paar... bersyukurlah di msia,, sejak dibangku sekolah rendah, sudah terdapat pendidikan untuk kanak-kanak istimewa menjalani pendidikan dengan lebih selesa
saya katakan: kita tidak mahu isu keselesaan dijadikan main issue, banyak negara mempunyai masalah keselesaan, namun adakah kita memberi sepenuh manfaat daripada keselesaan itu?


sedikit terasa apabila penulis terusan menyalahkan guru.. maaf sy katakan.. sy berpendapat berdasarkan fenomena y berlaku di sekolah,, dan sy sebagai guru.. amat2 terasa la... bukan apa... hampir setiap saat sy berfikir tentang anak2 murid.. apa y mereka suka.. (sy ajar prasekolah, tahun 1 2,3,4).. merancang PnP berdasarkan kepelbagaian kecedasan n kemampuan murid... ingin mengembirakan murid... sentiasa dalam doa ini terselit doa buat anak2 kesayangan agar mereka dapat membaca, berfikiran luas... dan mcm2 lagi.. tapi apa dilemparkan kepada kami...?? kami mengajar lembu...??? syukurla kami mampu mngajar lembu utk berakal.. daripada lembu terus hanyut ntah kemana...
saya katakan: tahniah sekali lagi diatas sikap anda, namun adakah anda mampu lihat keseluruhan pelajar khusus di sekolah berjenama dan mereka yang mempelajari agama diberi ruang sebegitu? Tahukah anda ada mereka yang ingin memanfaatkan ruang itu dipukul oeh guru yang bergelar ustaz? Diusaha digantung dan dibuang sekolah kerana perbezaan pandangan? Dimalukan? Dan tahukan anda ini berlaku lebih meluas berbanding sikap mulia yang anda tonjolkan?

guru tidak menggalakkan pemikiran kreatif murid...??? atau menggalakkan murid membina sendiri idea mereka...??
kalau mahu dihuraikan,, terlalu banyak rasanya....
saya katakan: dan bagaimana dengan kelompok guru yang menghalanginya? Kalau pelajar boleh diambil tindakan, mengapa tidak guru?


maaf sy katakan,,, saya sebagai seorang guru tidak faham apa y ingin penulis katakan... apakah kehendak panulis sebenarnya... adakah penulis ingin kami menggerakkan semangat sentiasa memberontak dan mengkritik institusi pendidikan atau struktur organisasi sekolah....????
saya katakan: inilah tuduhan yang selalu dikenakan kepada penulis apabila menyatakan persoalan di sekolah....membakar semangat memberontak!!! A’uzubillah...tidak mahu untuk melihat dari sudut yang mampu membina dan akhirnya guru menggunakan saluran disiplin untuk menghukum...memberontak apa yang ingin kami lakukan? Sedikit sahaja dilempang, dirotan, dibelasah...bodoh la untuk memberontak...mengapa? adakah kritikan itu selamanya negatif? Kritikan atau bahasa lembutnya pandangan kedua adalah bagi membina berfikir sendiri dan menilai secara jujur bukan menurut tanpa usul periksa!! Islakm membina empayar ilmiah yang cukup luas dan kukuh dengan satu jalan sahaja, KRITIKAN! Dan ia dipupuk dengan penuh rasa hormat dan bukan hukum,hukum,hukum!

mungkin sedikit infrastuktur yang kurang baik,,, kami harus membakar semangat murid utk membuat rusuhan agar infrastuktur tersebut diperbaiki...??? masakan kami y merancang pokok disiplin,, kami y ingin merosakkannya..?? adakah murid hadir kesekolah utk menjadi pengkritik tegar,.....??? ayam kafe tak sedap, sekolah kotor, lampu sekolah tak idup, kipas tak sejuk... macam2 lagi la... adakah itu semua salah guru...???
saya katakan: cubalah kita hidup dalam realiti...seorang pengkritik dalam nilaian yang cukup baik bukan mengkritik diluar kemampuan kritikan..bukan untuk menimbulkan isu yang remeh temeh seperti fasiliti, kita sedang bercakap mengenai sistem!!! Sistem yang mampu diubah oleh guru2 secara internal...guru merancang pokok disiplin??? Kdng saya tergelak, berapa ramai guru yang masuk kekelas mulut berbau rokok? Pakaian ketat? Menyindir, kutuk, hina pelajar? Adakah ini pokok rendang disiplin?

ingat lah satu perkara... guru sentiasa menerapkan nilai bersyukur, sabar,,, dan macam2 lagi.. adakah perbuatan tersebut bertepatan dengan demikian...???
satu perkara lagi,, bukan semua perkara dibawah bidang kuasa guru... baget infrastruktur, sukatan pelajaran n macam2 lagi,, bukan dibawah bidang kuasa kami.. guru hanya menjalankan apa y telah dibentuk.. inilah sistem pendidikan msia... guru hanya memperkukuhkannya...
saya katakan: ingatlah, perkara2 itu telah kami nilai dan lalui penuh adab....

adakah objektif utama ibu bapa hantar anak ke sekolah utk melihat anaknya sentiasa merungut itu dan ini...?? tanya la apa hasrat ibu bapa... kami hanya cuba merealisasikann hasrat ibu bapa dan menumpang gembira apabila anak2 kami pandai membaca, pandai berdikari, pandai menyayangi, pandai bergaul dalam pelbagai bangsa dan agama, pandai mengucapkan syukur, pandai mengaplikasikan apa y kami ajar n didik,,, dan paling membanggakan,, pandai mengucapkan terima kasih dengan usaha gigih kami,... (hampir menangis apabila murid mengucapkan begitu).. kami bukan saja mendidik anak2 islam... tapi bangsa msia... itulah tanggungjawab kami...
syukurlah,,, pendidikan kita jauh lebih baik dari negara2 lain..
saya katakan: adakah kritikan ilmiah dikatakan rungutan? Amat tidak ilmiah! Dan kita sedang untuk pelajar sekadar telan apa sahaja tanpa berkata? Walau silap atau mempunyai pandangan sedikit berbeza? Asas pembelajaran bukan sahaja pandai baca atau menulis, itupun burung kakak tua tahu!!! Kita mahu berfikir....dan kita menurut prinsip ilmiah Islam yang anda perlu lihat secara akademik dalam khazanah kitab thurath!! Saya pelik, tidak ada satu negara maju yang mengeluarkan kenyataan, kita punyai sistem pendidikan yang lebih baik, tidak ada...tetapi mereka memang terbaik dan sentiasa bergerak kearah lebih baik dan menghasilkan kajian dan produk2 bertaraf dunia...kiat yang selalu berbanggga apa pun tiada...عجباً لأمركم

berbalik pasa isu BED pada sukatan pelajaran msia.. yee,, sy tahu,, terlalu banyak isi kandungan sejarah tidak dirungkaikan dengan telus... sy pernah bertanya kepada pensyarah,, kenapa isu sebenar tidak dinyatakan dalam buku sejarah msia...???? kenapa guru hanya diam tanpa menghuraikan y sebenar... ingatlah syg... ini pendidikan msia... bukan pendidikan "kerajaan bapak aku"... kertas soalan bukan ckg y buat... sukatan bukan kami y bina... bukan guru tak mahu membentangkan dengan lebih telus... tapi mungkin takut hanya sebahagian y faham y mana di auta n y mana fakta.. dalam kertas jawapan nak jawab y mana..?? kekeliruan itu boleh memberi inpak y lebih besar.. apa y boleh guru buat... andai ada murid y brminat mengupasnya,,, galakkan dia mencari bahan secara individu.. sebab hanya dia y tahu sebab dan akibat tanpa mengelirukan orang lain.....
saya katakan: oleh itu, para guru tidak lah hanya mengajar apa yang anda ingini untuk exam para pelajar, tetapi lakukan pembetulan dan pembaharuan semampu mungkin…itulah yang saya ssebutkan didalam artikel lepas kan?

kesimpulannya... oleh kerana hanya penulis y tahu apa sebenarnya kehendak penulis... sy mencadangkan... penulis menulis sebuah buku berdasarkan ideologi yang ingin diperluaskan oleh penulis... pasarkan dan hebahkan buku tersebut... hadiahkan buku tersebut pada menteri2 berkaitan khususnya menteri pendidikan.. insyaAllah secara umum masyarakat boleh tahu n seandainya ianya boleh difahami dan diterima... mungkin sistem pendidikan di msia boleh digubal semula berdasarkan apa y penulis mahukan... mungkin boleh ditukar corak pendidikan mengikut "citarasa pemimpin bertukar ganti" ini pada masa akan datang.. waAllahua'lam..
saya katakan: cadangan tetap cadangan, dan saya ingin juga cadangkan saudari selalu guru untuk buat kajian atau apa-apa sahaja yang mampu dibentangkan kepada bos-bos anda supaya telus dan amanah dalam mentadbir kementerian...anda lebih layak dan dekat...bukan saya yang diluar profession guru...

p/s.... bukan niat untuk membidas sesiapa.. tetapi hanya mahu memperbetulakna perspektif masyarakat terhadap guru..

11 August 2010

3 idiota : Jawapan dari sudut pandang seorang guru

Forward massage:

IZZAH KAMAR


show details Aug 11 (1 day ago)

assalamualaikum..
disini sy ingin meluahkan pendapat berdasarkan apa yang telah dibicarakan...

tertarik dengan  "p/s coretan khas buat bakal warga pendidik agar anda dapat membuat sesuatu memperbaiki sistem ini walau tidak mampu mengubah keseluruhannya...wallahu a’lam".....
  

Semua ini terjadi apabila sistem kita amat menekankan jumlah A yang anda dapat. “anak Senah tu PMR 3A je tau, tak tahulah dapat sambung belajar mana”. “alhamdulillah anak aku dapat 10A, menjadi jugak”

guru yang hanya menghafal apa yang telah diulangnya dalam teknik P&P selama belasan tahun akan tercabar apabila ada anak murid yang mempertikaikannya.

Ironinya, kelompok guru dilihat bagaikan malaikat yang maksum tidak patut ditegur kalau silap dan bahana yang besar akan ditimpa pada kelompok pelajar yang bangkit sebagai ‘pelajar kuang hajar’

tetapi sekiranya mereka sebagai kelompok pelajar yang ingin dilatih sebagai ‘lembu berakal’ yang berkongsi nafsu produktiviti, nafsu makan dan minum dan bersosial tetapi berbeza pada akal namun terlalu dihadkan.. 
(apa yang dimaksudkan dengan lembu berakal...??)

bersetuju dengan pendapat penulis berkenaan filem 3 Idiots yang mengkritik sistem pendidikan di India.. jujur sy katakan, sy tak tahu adakah sistem pendidikan universiti atau kolej di malaysia lebih baik mahupun tidak. sebab nya mudah saja,, sy tak pernah masuk universiti.. 
tapi kalau berbicara tentang sekolah rendah,, sy pasti sistem di malaysia jauh lebih baik..
berkenaan filem Taare Zammen Paar... bersyukurlah di msia,, sejak dibangku sekolah rendah, sudah terdapat pendidikan untuk kanak-kanak istimewa menjalani pendidikan dengan lebih selesa.. 

sedikit terasa apabila penulis terusan menyalahkan guru.. maaf sy katakan.. sy berpendapat berdasarkan fenomena y berlaku di sekolah,, dan sy sebagai guru..   amat2 terasa la... bukan apa... hampir setiap saat sy berfikir tentang anak2 murid.. apa y mereka suka.. (sy ajar prasekolah, tahun 1 2,3,4).. merancang PnP berdasarkan kepelbagaian kecedasan n kemampuan murid... ingin mengembirakan murid... sentiasa dalam doa ini terselit doa buat anak2 kesayangan agar mereka dapat membaca, berfikiran luas... dan mcm2 lagi.. tapi apa dilemparkan kepada kami...?? kami mengajar lembu...??? syukurla kami mampu mngajar lembu utk berakal.. daripada lembu terus hanyut ntah kemana...

guru tidak menggalakkan pemikiran kreatif murid...??? atau menggalakkan murid membina sendiri idea mereka...??
kalau mahu dihuraikan,, terlalu banyak rasanya....

maaf sy katakan,,, saya sebagai seorang guru tidak faham apa y ingin penulis katakan... apakah kehendak panulis sebenarnya... adakah penulis ingin kami menggerakkan semangat sentiasa memberontak dan mengkritik institusi pendidikan atau struktur organisasi sekolah....????
mungkin sedikit infrastuktur yang kurang baik,,, kami harus membakar semangat murid utk membuat rusuhan agar infrastuktur tersebut diperbaiki...??? masakan kami y merancang pokok disiplin,, kami y ingin merosakkannya..?? adakah murid hadir kesekolah utk menjadi pengkritik tegar,.....??? ayam kafe tak sedap,  sekolah kotor, lampu sekolah tak idup, kipas tak sejuk... macam2 lagi la... adakah itu semua salah guru...??? 
ingat lah satu perkara... guru sentiasa menerapkan nilai bersyukur, sabar,,, dan macam2 lagi.. adakah perbuatan tersebut bertepatan dengan demikian...???
satu perkara lagi,, bukan semua perkara dibawah bidang kuasa guru... baget infrastruktur, sukatan pelajaran n macam2 lagi,, bukan dibawah bidang kuasa kami.. guru hanya menjalankan apa y telah dibentuk.. inilah sistem pendidikan msia... guru hanya  memperkukuhkannya...
 
adakah objektif utama ibu bapa hantar anak ke sekolah utk melihat anaknya sentiasa merungut itu dan ini...?? tanya la apa hasrat ibu bapa... kami hanya cuba merealisasikann hasrat ibu bapa dan menumpang gembira apabila anak2 kami pandai membaca, pandai berdikari, pandai menyayangi, pandai bergaul dalam pelbagai bangsa dan agama, pandai mengucapkan syukur, pandai mengaplikasikan apa y kami ajar n didik,,, dan paling membanggakan,, pandai mengucapkan terima kasih dengan usaha gigih kami,... (hampir menangis apabila murid mengucapkan begitu).. kami bukan saja mendidik anak2 islam... tapi bangsa msia... itulah tanggungjawab kami...
syukurlah,,, pendidikan kita jauh lebih baik dari negara2 lain..

berbalik pasa isu BED pada sukatan pelajaran msia.. yee,, sy tahu,, terlalu banyak isi kandungan sejarah tidak dirungkaikan dengan telus... sy pernah bertanya kepada pensyarah,, kenapa isu sebenar tidak dinyatakan dalam buku sejarah msia...???? kenapa guru hanya diam tanpa menghuraikan y sebenar... ingatlah syg... ini pendidikan msia... bukan pendidikan "kerajaan bapak aku"... kertas soalan bukan ckg y buat... sukatan bukan kami y bina... bukan guru tak mahu membentangkan dengan lebih telus... tapi mungkin takut hanya sebahagian y faham y mana di auta n y mana fakta.. dalam kertas jawapan nak jawab y mana..?? kekeliruan itu boleh memberi inpak y lebih besar.. apa y boleh guru buat... andai ada murid y brminat mengupasnya,,, galakkan dia mencari bahan secara individu.. sebab hanya dia y tahu sebab dan akibat tanpa mengelirukan orang lain.....

kesimpulannya... oleh kerana hanya penulis y tahu apa sebenarnya kehendak penulis... sy mencadangkan... penulis menulis sebuah buku berdasarkan ideologi yang ingin diperluaskan oleh penulis...  pasarkan dan hebahkan buku tersebut... hadiahkan buku tersebut pada menteri2 berkaitan khususnya menteri pendidikan.. insyaAllah secara umum masyarakat boleh tahu n seandainya ianya boleh difahami dan diterima... mungkin sistem pendidikan di msia boleh digubal semula berdasarkan apa y penulis mahukan... mungkin boleh ditukar corak pendidikan mengikut "citarasa pemimpin bertukar ganti" ini pada masa akan datang.. waAllahua'lam..

p/s.... bukan niat untuk membidas sesiapa.. tetapi hanya mahu memperbetulakna perspektif masyarakat terhadap guru...
 

30 June 2010

3 idiots: satu coretan pandangan untuk semua

Media massa diakui sebagai medium terkini dalam menyampaikan idea sesiapa sahaja. Daripada seorang yang tidak dikenali, sudah menempah nama dipersada negara. Caranya mudah, kiranya anda tidak petah berbicara tulisan sebagai suatu cara olahan pandangan hati dalam meyakinkan pihak lain bahawa anda punya idea. Namun, apa sahaja perkara mampu dijadikan medium untuk menjadikan keadaan amat positif atau sebaliknya. Suatu usaha baru yang patut dipuji adalah usaha kelompok bukan Islam dan segelintir Muslim diluar jarak geografi Malaysia yang mempunyai gaya penyampaian filem yang cukup berkesan dan penuh dengan mesej yang jelas. Ditambah kritikan yang sarat dengan nasihat dicampur tambah dengan lawak-lawak yang mencuit hati, filem seperti 3 Idiots dan Taare Zammen Paar. Filem hindustan yang jauh dari fanatik percintaan melampau, filem ini mengkritik sisitem pendidikan negara India yang pada waktu yang sama dapat dirasai dalam sistem pendidikan ‘kolot’ dan konvensional Malaysia. Ironinya, kelompok guru dilihat bagaikan malaikat yang maksum tidak patut ditegur kalau silap dan bahana yang besar akan ditimpa pada kelompok pelajar yang bangkit sebagai ‘pelajar kuang hajar’. Namun dalam waktu yang sama, KITA TIDAK BERKEMPEN UNTUK BERSIKAP KONFRONTASI terhadap guru-guru, JAUH LAH UNTUK ‘MENASIHATI’ ADIK-ADIK DIBANGKU SEKOLAH MELAWAN....TIDAK!! tetapi sekiranya mereka sebagai kelompok pelajar yang ingin dilatih sebagai ‘lembu berakal’ yang berkongsi nafsu produktiviti, nafsu makan dan minum dan bersosial tetapi berbeza pada akal namun terlalu dihadkan. Kenapa semua ini terjadi? Dan apakah kesan jangka panjang? Semua ini terjadi apabila sistem kita amat menekankan jumlah A yang anda dapat. “anak Senah tu PMR 3A je tau, tak tahulah dapat sambung belajar mana”. “alhamdulillah anak aku dapat 10A, menjadi jugak”. Kayu ukur kehebatan dan bergunanya anak itu pada deretan A yang diperolehi, bukan cara fikir anak itu. Guru-guru bersikap tertutup dan tidak mahu membina suasana pelajar yang kondusif bagi membina pemikiran kritikal. Kritikal iaitu tiada siapa yang benar dan tepat semuanya, apa bidang sekalipun. Segalanya terbukti dengan fact & figure! Makanya, guru yang hanya menghafal apa yang telah diulangnya dalam teknik P&P selama belasan tahun akan tercabar apabila ada anak murid yang mempertikaikannya...malang sungguh. Hasilnya, anda boleh ke mana-mana IPTA yang wujud di Malaysia, anda boleh baling pen dari tingkat 3 dan akan terkena pelajar yang bila ditanya apakah DEB dan MEB dan perbezaannya? Isu umat Islam terbaru? Apakah keadaan ekonomi negara kondusif untuk jangka masa pendek dan panjang? Jawapan yang akan anda dengar bukanlah jawapan tetapi kebingungan atau lebih ‘manis’: “pehal ko tanya soalan tu?” “poyo lak mamat ni!”...percaya atau tidak, anda lah yang akan membina dan mencorak survival umat dan negara ditangan orang yang mempunyai minda kelas 3! Puncanya, sistem pendidikan anda, guru dan diri sendiri!
p/s coretan khas buat bakal warga pendidik agar anda dapat membuat sesuatu memperbaiki sistem ini walau tidak mampu mengubah keseluruhannya...wallahu a’lam

06 April 2010

dah 10 tahun? perjalanan dan pengalaman....

Antara orang yang paling over-exited untuk 10 tahun kita disini ‘berkawan’ adalah Walid a.k.a Si Gulung...since last year budak ni duk asyik sebut pasal apa nak buat to celebrate untuk 10 tahun ni? Yang pasti aku menulis ni bukan promosi (selalu yang aku n the gang susun) apa yang akan dilakukan time cuti ni untuk celebrate, tapi sekadar terpikir, apa yang telah anda dapat selama 10 tahun meninggalkan Simpang Lima yang cukup banyak makna mencorak anda.maaf, mungkin sepanjang tahun aku akan punya masa yang sikit nak ‘berjemba-jemba’ ngan kengkawan sekolah. Hambatan sebagai Presiden Kelab Debat Bahasa Arab UIAM dan tugas sampingan luar telah memaksa my mom begging me every weekend untuk balik rumah. Sorry mak! ...me personally, Simpang 5 telah letakkan aku dalam keadaan persimpangan aku punyai great idea to do in my life dalam keadaan aku di’hukum’ dan tersepit antara ke’samsengan’ segelintir tenaga pengajar dan membebaskan kejumudan pemikiran disisi pelajar dan guru. Alhamdulillah, segalanya dilalui dengan sebaik mungkin(sungguh subjektif) dan ianya mencorak apa yang anda nampak pada diri ini. Aku bangga punya gaya fikir sebegini. Aku dibebani berfikir 24/7 apa yang ada dalam teks-teks agama secara kritikal namun ia tidak sedikit pun menjumud bekukan aku....aku tak perlu dipaksa secara psikologi untuk menjadikan aku pelajar jurusan agama berserban, kopiah, baju melayu untuk meletakkan aku seorang pelajar agama...tidaklah melembutkan lidah berbasi-basi ana-anta untuk nampak seperti orang arab....(walau setengah itu tak tau pun skill berbahasa arab!). segalanya bagi aku sederhana dalam berfikir, bergerak dan menonjolkan diri dalam membuat keputusan. Syukur! Ianya hasil dibelasah disekolah kerana membawa ‘pemikiran baru’ yang memecah belahkan pelajar, juga kerana seorang budak tingkatan 3 dimalukan di Dewan Besar al-Biruni yang mana budak itu tidak tahu (katanya) berbahasa arab dan Quran Sunah, Syariah! Juga budak yang ingin dibuang sekolah berkali-kali kerana solat hajat tak ikut imam yang PASTI nya membuat pelajar keliru...aku katakan, air mata sebagai peneman berseorangan ketika orang lain tak pernah berfikir apa yang ingin aku mereka jadi dan mencorak kehidupan masa depan mereka? Namun, aku mendapati wujudnya kelompak kengkawan kita yang melakukan perubahan yang agak memeranjatkan aku sama – (negatif) atau + (positif). Ingat, positif bukan bermaksud yang terpusing bidang agama semesti positif dan sebaliknya. No! Ada juga yang bukan agama cuba menceburinya namun lemas dalam angan-angan firdausi kerana dangkalnya ilmu...dan ini adalah kelompok amat kritikal. Tapi, ini adalah sekadar analisis untuk nilaian!
Secara umum, mana-mana sekolah agama akan punya beberapa kelompok pelajar yang mencorak cara pikir dan hidup dalam sesebuah sekolah berasrama. Ada yang memulakan kehidupan disimpang 5 sebagai ‘ahli surga’ (ayat majis) means geng surau, geng nakal+not really jahat but okay, dan beberapa geng yang tak dapat dikenal pasti secara tepat. Gaya pikir tak berbeza sebab sekolah hujung Selangor, ceruk kampung, tepi laut tanpa akses maklumat dan kemudahan yang cukup untuk pembinaab minda yang bagus (untuk Jai) menjadikan keseluruhan pelajar dapat dikenalpasti dalam pola corak pemikiran yang hampir sama tiada beza. Cuma wujudlah kelompok tersisih yang ‘memandai-mandai’ mencorak satu pemikiran yang meletakkan bekas yang cukup berbeza hingga selepas sepuluh tahun meninggalkan Simpang Lima...dalam facebook, wujudnya nama-nama pelajar Simpang Lima yang tak pernah aku kenal, muka pun ingat-ingat lupa dan ada yang totally tak kenal...apa yang pasti, mereka berkongsi keinginan nak kenal aku dan pemikiran yang aku cucuk tanamkan di Simpang Lima sehingga memaksa kudrat beberapa kerat ustaz untuk menghindar hapuskan tidak berjaya. Sebenarnya, isu yang timbul bukan berkaitan Abu Hafiz sebagai pelakon utama, bukan pemikiran itu yang dislogan tajuk kan, tetapi keegoan sesetengah pendidik dan rasa sombong pabila ditegur SECARA BAIK DAN BERHEMAH bukan maki hamun kerana kaedah yang mudah! “KAU BUDAK2! AKU CIKGU, TUA DARI KAU, MAKAN GARAM LEBIH. TAK YAH NAK NGAJAR AKU!!!” inilah punca berakar umbi nya masalah...walau malaikat pun datang tanpa wujudnya kesedaran ini, tiadalah anda kemana. Konsep pendidikan sebagai tunjuk ajar bagi pembinaan bangsa dan pewaris yang berfikir telah diserapi dengan konsep diktator makan suap dan tutup mulut.
Oleh itu, para pelajar seperti kita tidak akan dapat berubah dan membina cara fikir yang betul2 membantu kehidupan pembelajaran dalam suasana persekolahan dalam keadaan sebegini. Bertitik tolak dari itulah, korang akan nampak cara fikir aku dan justifikasi yang aku lakukan dalam banyak hal tidak melihat kepada pesalah namun apakah yang mendorong masalah iti timbul dan proses point finger akan berjalan secara adil dan akademik. Dan percayalah, kalau masalah ini dilihat secara objektif dan kritikal, masalah terbesar dan punca yang jelas bukanlah pelajar yang merokok, ponteng dan sebagainya sebagai subjek utama, tetapi sikap dan cara pendidik yang cukup tidak terdidik. Dan proses analisis ini jangan diganggu dengan kenyataan seperti “yer la, tapi dia kan cikigu-cikgu kita. Hormatlah”. “pape pun kita diamkan lah”. Disini anda akan lihat kajian secara objektif bukan belajar perasaan towards them.
Dan tulisan ini bukan membangkitkan apa yang lepas, namun ia manifestasi apa yang anda jadi hari ini. Ada dikalangan kita terpalit ketaksuban politik yang aku sendiri pernah duduk didalamnya. Aku terkejut, ada kawan yang dahulu tak tau apa itu politik literally dan practically. Just duk main jer, tapi hari mengulas isu politi seakan jaguh sudah sekian lama! Bukan tidak boleh....namun anda fanatik membuta tuli yang menjadi anda sama ada buta, tuli atau babi buta......? (betul ke ayat tu?) kadang2 saya lihat dahulu sesetengah kengkawan yang blurr sahaja hidup sudah pandai berbahas politik kepartian ‘Islam’ dengan saya...wow! dan ada yang cuba untuk membuktikan betapa kadang kala tidak ‘islamiknya’ saya...perubahan yang bagus melihat dunia dengan cara yang baru....tidak kisahlah kdng2 positif atau negatif tetapi ia menggambarkan anda bergerak berbanding yang jumud x bergerak2. Apa pun, 10 tahun berkawan kawan-kawan batch 14 SMKA simpang lima amat menarik dan ada sejarahnya tersendiri dan tampil barisan figure yang anda boleh banggakan...dan percayalah tidak semua akan melihat anda dalam ruangan yang anda lihat diri anda tetapi persetankan kata orang, hidup dengan enjoy dan bermoral agama sudah...pada semua, sila2lah tulis pengalaman 10 tahun ini dalam kacamata pandangan korang sendiri, x lah aku syok sendiri...okay,jumpa lagi!

18 March 2010

apa kata qaradhawi untuk al-tantawi rahimahullah?

واليوم فصل بيننا الموت، الذي يفصل بين الأخ وأخيه، وبين الابن وأبيه، وبين الصديق وصديقه، كما يفصل بين المتجادلين بعضهم وبعض، وسيجمع الله بيننا في يوم لا ريب فيه، يوم تُبلى السرائر، ويحكم بيننا بالحقِّ، وهو خير الحاكمين
"Hari ini maut memisahkan antara kami berdua. Maut yang memisahkan antara seorang saudara dengan saudaranya, antara anak dan ayahnya, antara sahabat dan sahabatnya. Sebagaimana maut juga memisahkan antara yang bertelagah, satu dengan yang lain. Dan Allah akan menghimpunkan antara kami pada hari yang tidak ada keraguan padanya, hari dihitung segala yang tersembunyi, dan Dia akan memutuskan antara kami dengan benar, dan Dialah sebaik-baik hakim...."

apalah nilai kehidupan yang berputar sebagai roda ujian, dimana mati sebagai penghujung jalan...
mereka yang soleh mengakhiri putaran, dengan tenang mengakhiri kehidupan,
rasanya letih menunggu janji Tuhan, dipalit letih dan kesedihan,
pinjamkan lah untukku wahai Tuhan, apa yang kami harapkan kekuatan dan kesabaran...

13 March 2010

Never say NO, Never say NEVER…..


Salam… sekadar nak project out apa yang dalam kepala ni… mungkin boleh dipikir2?.. masa den tgh busy meng ‘adobing’ tshirt adik den, ( mendapat tempahan yang xkn berbayar maybe.. wuhu~) kepala ligat pikir ayat2 yang agak2 seswai ngn budak2 tingkatan 3 ( yang juga merupakan budak2 simpang lah..) … yo le.. takut2 la xmsyuk taste dowg ke… xpon advance sgt ke.. mane tao…

Tetibe plak ayat ni stumble across… Never say NO, Never say NEVER…(macam penah dengar kan).. dipikir2 macam sedap, n agak masuk la ngn dowg… darah muda maybe.. so, atas sebab cam da berminat, malas lah nak pikir laen lagi… buat punye buat, Alhamdulillah, siap juga akhirnya… mungkin ambil masa dalam 1 jam… puas hati gak lah~.. Lepas send email kat adik segala folder jpeg n adobe, tetiba plak terngiang2 lagi perkataan tu.. den agak suka berpikir balik apa yg dah dihasilkan@dibuat, walaupun mungkin kata dah lapuk.. mane tao mungkin ada sebarang kesilapan yang tak sedar kita buat...

Never say NO, Never say NEVER….. humm, besar maksud tu… masa terpikir ayat ni, its all reflecting positive impressions.. agak2 tengah pikir dalam, Allah!.. tetiba plak den tepikir dari perspektif negative.. baru den nampak… ayat tu bleh ditafsir dalam 2 maksud.. agak2 da nampak da?.. okeh, kita tgok positive dlu… tambah tolak maksud ayat ni ‘ xde kata2 tak mau atau tak kan pada sesuatu’… means, andai orang kata nak mintak tlong benda baik, contoh macam, mom mintak tlong jg adik, bereh.. no prob! Can rely on me mom!.. situasi laen, agak2 tengah ‘merudum’ result pekse ke… im not gonna give up bro!.. never until my last breath!.. kan ke bagus tu.. cth len, xkn kate xbleh selagi xcuba dlu, org laen ble je gempaq result, kita pn bleh.. see??.. its awesome…+ + + another exmpls..

Tapi, setelah lame sgt merenung ayat tu, sesuatu yg laen muncul kat kepala.. kita skrg dah cukup famous ngn berita2 kekejaman manusia.. buang bayi, bunuh bapa, bu2… boleh ke den kata, dowg ni slalu never say no, never say never… nak bunuh sesiapa pun bleh, no one ada exception, even ur own parents man! Nauzubillah….. nak buang baby pun bleh, never feel ashame.. or afraid of ALLAH!.. tetibe, telintas kat kepala, bnde2 ni kembali mengingatkan den zaman persekolahan dlu, kat mana2 bleh blaku maksiat n sesuatu yg org kata diluar jangkaan… never have any excuses, S.M.K ke, A ke.. apa2 la… dan kat sini lah yg membawakan maksud ‘negative’ nye ayat tu… bila xda kata2 NO o NEVER utk diucapkan, actually there’s smthing wrong smwhere… kita perlu kepada no and never… n, kita gak x perlu no n never… depend on situations.. mcm biasa orang sebut2, say no to Cigarette, katakan tidak pada dadah… + + + zina, dating, n so oonn… kita nampak kat mana no n never diperlukan..

So, selepas menimbal balik ayt tu, pkir2, adakah relevant den menggunakan ayat tu kat baju dowg??... tau napa agak risau, mungkin ayat tu terlampau general, bila smthng intolerable thing happen, am I blamed?. Mane tao, kot2 ayat tu diungkit… tapi, setulus hati seikhlas kata, den guna utk sesatu yg membawa kearah POSITIVE… bergantung kepada setiap hati yg menafsir, setiap hati yang nak mengambil ‘madu’ nya… apapun, ikut lah mata hati yang mencintai ALLAH… agar kita tak tergelincir dari landasan…

fuhh.. im done.. ^^

‘seeking for the truth, seeking for the future, seeking for the very best to be a MUSLIM’

20 February 2010

Semoga redha mengiringimu selalu


Semoga tahun ni gua lebih success, dalam setiap langkah yang diambil, lebih tegar dalam amalan-amalan baik, lebih persis dan tulus dalam pekerjaan, lebih fokus dan komited dalam perhubungan manusia, lebih menghargai umur-umur berbaki, dah 22 baki tak taw lagi.

Amin..

17 February 2010

Ahli Tegar Empayar14 yang baru

SMKASL - Displin Teras Kejayaan


Kalau korang perasan, ahli tegar yang mengikuti blog empayar14 ni dah cecah 40, target sebenar adalah semua sekali bekas Simpang5 Batch14 dulu, dalam seratus lebih kalau tak silap. Dan kalau tak silap majis ada bikin satu group dalam facebook - SEMKAS V, group untuk alumni SMKA Simpang Lima.

Insyaallah dalam masa terdekat, aku try integrasikan blog empayar14 ni kedalam group SEMKAS V, dengan harapan korang lagi senang nak ikuti perkembangan blog ni, maklum lah, skang ni asyik-asyik fb kan?

11 February 2010

First Step to Change - Laila Album's

 laila adalah salah seorang ahli tegar empayar14, berbaju kelabu, tak pandang camera

Laila dah share album-album dari program kita yang lepas, a step to change. Kepada yang berminat untuk memiliki, boleh terus download kat 4shared


Aku dah download part1, part2 ada prob sikit tenet kat u ni, jadi selamat download ea?

07 February 2010

sekitar walimah.






cupcakes ni dah buruk sbb 3 jam duduk dlm trenco dr alex.



more pics here.

26 January 2010

Jemputan Walimah

barakalluhulakuma, wajama3a bainakuma bilkhair insya Allah wa amiin ya rabb.


(klik pada gambar untuk paparan jelas)


Saya bagi pihak Syaidatul Syakila Aini, menjemput rakan taulan sekalian untuk menghadiri walimah beliau pada butiran seperti tertera di atas. Titipan doa amat dialu-alukan. Terima Kasih.

:)

22 January 2010

selamat hari lahir jay!!

salam..tajuk tu gmpak je..tapi honestly,mmg entry ni ditujukan&bersempena dgn ulang tahun kelahiran jay (sbg penghargaan jadik admin yg berdedikasi) juge kpd rkn2 yg baru juge menyambut ulang thn kelahiran(ili,ainun, n rakn2 lain yg xdpt disenaraikan~maaf)..huu~sedar x sedar,mmg kite smua dah pun meningkat dewasa..
dihitung2 hmpir 5thn da tgglkan sekolah..dkira2 lagi rupenye thn ni kite semua da menjangkau 22 thn..huu~besar da smua.ade yg da hbs bljr,da keje,tgh serabut dgn projek akhir n da pun menempuh alam p'kawinn(tahniah bt akie n xlupe juge nurin n rkn2 yg diam2 mungkin da pun mendirikan msjd)..nnt akan smpi mase da de anak,cucu,cicit &yg pasti mati..itulah kitaran hidup..
bila sampai tarikh keramat ulang thn kelahiran,smua wish yg baik2 n wish plg popular;"smg murah rzk&pnjg umo.."jadi kat sini,mari kite lihat dari prespektif yg berbeza bila umo mkn bertmbh.tnpa sedar sebenarnye,makin meningkat usia makin dekat@pendek jangka hayat kite hidup..maka mengapa mahu mendoakan umo yg pnjg&rzk yg murah sedangkan hidup,mati,jodoh&rzeki kan da ditetapkan..bukanlah satu larangan utk mendoakan murah rzk&umo yg pnjg malah utk meminta rzk@memilih jodoh tapi ape kate kite semua ubah sikit permintaan tu agar lebih bernilai & bermakna..cth:mg usia yg masih ade akan digunakan utk terus mengabdikan diri pdNya; mg mati kite dalam husnulkhatimah; mg hati tetap bertaut&terus dilmphi rhmt pd jodoh yg telah ditetapkan; mg diri terus dikuatkan utk menggapai rzk yg ditentukan; mg hidup ini penuh dgn keredhaanNya agar dgn redhaNYa kite akan beroleh syurga di sana..sekadar cth je..tapi mmg xdinafikan Allah itu Maha Berkuasa maka mintalah ape juge yg diingini,i/Allah jika permintaan itu tulus dari hati mga dikabulkan..
jadi kepada rkn2 yg telah pun mencapai usia 22TAHUN, moga hidup anda diberkati&dapat terus digunakan utk mengabdikan diri kepada Allah, Tuhan Yang telah memberi kehidupan di dunia dan yg akan memberi kehidupan di akhirat kelak sama ada hidup di syurga@neraka..
alang2 sebut pasal ulang thn kelahiran..terigt akan Maulud nabi yg akan berlangsung mggu depan..selawat dan salam buat rasul junjungan.mg kite smua bukan shj mengingati tarikh kelahiran baginda malah akan sntiasa igt perjuangan&pengorbanan baginda. moga dgn itu kite ditetapkan hati menjadi umat Muhammad dan hamba Yg Esa n terus berjuang utk menegakkan syiar Islam di bumi ini..
sekian~Wallahua'lam..