| show details Aug 11 (1 day ago) |
assalamualaikum..
suka sy membaca artikel 3 idiots: satu coretan pandangan untuk semua...
disini sy ingin meluahkan pendapat berdasarkan apa yang telah dibicarakan...
tertarik dengan "p/s coretan khas buat bakal warga pendidik agar anda dapat membuat sesuatu memperbaiki sistem ini walau tidak mampu mengubah keseluruhannya...wallahu a’lam".....
Semua ini terjadi apabila sistem kita amat menekankan jumlah A yang anda dapat. “anak Senah tu PMR 3A je tau, tak tahulah dapat sambung belajar mana”. “alhamdulillah anak aku dapat 10A, menjadi jugak”
guru yang hanya menghafal apa yang telah diulangnya dalam teknik P&P selama belasan tahun akan tercabar apabila ada anak murid yang mempertikaikannya.
Ironinya, kelompok guru dilihat bagaikan malaikat yang maksum tidak patut ditegur kalau silap dan bahana yang besar akan ditimpa pada kelompok pelajar yang bangkit sebagai ‘pelajar kuang hajar’
tetapi sekiranya mereka sebagai kelompok pelajar yang ingin dilatih sebagai ‘lembu berakal’ yang berkongsi nafsu produktiviti, nafsu makan dan minum dan bersosial tetapi berbeza pada akal namun terlalu dihadkan..
(apa yang dimaksudkan dengan lembu berakal...??)
bersetuju dengan pendapat penulis berkenaan filem 3 Idiots yang mengkritik sistem pendidikan di India.. jujur sy katakan, sy tak tahu adakah sistem pendidikan universiti atau kolej di malaysia lebih baik mahupun tidak. sebab nya mudah saja,, sy tak pernah masuk universiti..
tapi kalau berbicara tentang sekolah rendah,, sy pasti sistem di malaysia jauh lebih baik..
berkenaan filem Taare Zammen Paar... bersyukurlah di msia,, sejak dibangku sekolah rendah, sudah terdapat pendidikan untuk kanak-kanak istimewa menjalani pendidikan dengan lebih selesa..
sedikit terasa apabila penulis terusan menyalahkan guru.. maaf sy katakan.. sy berpendapat berdasarkan fenomena y berlaku di sekolah,, dan sy sebagai guru.. amat2 terasa la... bukan apa... hampir setiap saat sy berfikir tentang anak2 murid.. apa y mereka suka.. (sy ajar prasekolah, tahun 1 2,3,4).. merancang PnP berdasarkan kepelbagaian kecedasan n kemampuan murid... ingin mengembirakan murid... sentiasa dalam doa ini terselit doa buat anak2 kesayangan agar mereka dapat membaca, berfikiran luas... dan mcm2 lagi.. tapi apa dilemparkan kepada kami...?? kami mengajar lembu...??? syukurla kami mampu mngajar lembu utk berakal.. daripada lembu terus hanyut ntah kemana...
guru tidak menggalakkan pemikiran kreatif murid...??? atau menggalakkan murid membina sendiri idea mereka...??
kalau mahu dihuraikan,, terlalu banyak rasanya....
maaf sy katakan,,, saya sebagai seorang guru tidak faham apa y ingin penulis katakan... apakah kehendak panulis sebenarnya... adakah penulis ingin kami menggerakkan semangat sentiasa memberontak dan mengkritik institusi pendidikan atau struktur organisasi sekolah....????
mungkin sedikit infrastuktur yang kurang baik,,, kami harus membakar semangat murid utk membuat rusuhan agar infrastuktur tersebut diperbaiki...??? masakan kami y merancang pokok disiplin,, kami y ingin merosakkannya..?? adakah murid hadir kesekolah utk menjadi pengkritik tegar,.....??? ayam kafe tak sedap, sekolah kotor, lampu sekolah tak idup, kipas tak sejuk... macam2 lagi la... adakah itu semua salah guru...???
ingat lah satu perkara... guru sentiasa menerapkan nilai bersyukur, sabar,,, dan macam2 lagi.. adakah perbuatan tersebut bertepatan dengan demikian...???
satu perkara lagi,, bukan semua perkara dibawah bidang kuasa guru... baget infrastruktur, sukatan pelajaran n macam2 lagi,, bukan dibawah bidang kuasa kami.. guru hanya menjalankan apa y telah dibentuk.. inilah sistem pendidikan msia... guru hanya memperkukuhkannya...
adakah objektif utama ibu bapa hantar anak ke sekolah utk melihat anaknya sentiasa merungut itu dan ini...?? tanya la apa hasrat ibu bapa... kami hanya cuba merealisasikann hasrat ibu bapa dan menumpang gembira apabila anak2 kami pandai membaca, pandai berdikari, pandai menyayangi, pandai bergaul dalam pelbagai bangsa dan agama, pandai mengucapkan syukur, pandai mengaplikasikan apa y kami ajar n didik,,, dan paling membanggakan,, pandai mengucapkan terima kasih dengan usaha gigih kami,... (hampir menangis apabila murid mengucapkan begitu).. kami bukan saja mendidik anak2 islam... tapi bangsa msia... itulah tanggungjawab kami...
syukurlah,,, pendidikan kita jauh lebih baik dari negara2 lain..
berbalik pasa isu BED pada sukatan pelajaran msia.. yee,, sy tahu,, terlalu banyak isi kandungan sejarah tidak dirungkaikan dengan telus... sy pernah bertanya kepada pensyarah,, kenapa isu sebenar tidak dinyatakan dalam buku sejarah msia...???? kenapa guru hanya diam tanpa menghuraikan y sebenar... ingatlah syg... ini pendidikan msia... bukan pendidikan "kerajaan bapak aku"... kertas soalan bukan ckg y buat... sukatan bukan kami y bina... bukan guru tak mahu membentangkan dengan lebih telus... tapi mungkin takut hanya sebahagian y faham y mana di auta n y mana fakta.. dalam kertas jawapan nak jawab y mana..?? kekeliruan itu boleh memberi inpak y lebih besar.. apa y boleh guru buat... andai ada murid y brminat mengupasnya,,, galakkan dia mencari bahan secara individu.. sebab hanya dia y tahu sebab dan akibat tanpa mengelirukan orang lain.....
kesimpulannya... oleh kerana hanya penulis y tahu apa sebenarnya kehendak penulis... sy mencadangkan... penulis menulis sebuah buku berdasarkan ideologi yang ingin diperluaskan oleh penulis... pasarkan dan hebahkan buku tersebut... hadiahkan buku tersebut pada menteri2 berkaitan khususnya menteri pendidikan.. insyaAllah secara umum masyarakat boleh tahu n seandainya ianya boleh difahami dan diterima... mungkin sistem pendidikan di msia boleh digubal semula berdasarkan apa y penulis mahukan... mungkin boleh ditukar corak pendidikan mengikut "citarasa pemimpin bertukar ganti" ini pada masa akan datang.. waAllahua'lam..
p/s.... bukan niat untuk membidas sesiapa.. tetapi hanya mahu memperbetulakna perspektif masyarakat terhadap guru...
No comments:
Post a Comment
umpatan anda pula?