17 November 2009

Melompat dicuit? Tidak pernah ditegur?

Kita hidup sebagai muslim kadang kala langsung tidak berfikir akan gerak geri kita diperhati orang....kesian. Dikalangan kita ada yang menjadi guru mengajar agama lagi tu, tahu hukum hakam. Tak pedulikah anda apa yang dilakukan? Sedar lah saudara-saudara sekalian. Anda mungkin menjadi jaguh dikampung, dipuji melangit digelanggang lapuk, terpalit taik bagai hadiah besar diraih. Tapi ingat, anda mungkin dicela seantero dunia atas tindakan itu, dilihat jahil tak kesudah tapi ingin bercakap nada tokoh. Sudah-sudah lah. Anda makin lama, bukan semakin muda, bukan menyata kita tidak berdosa, tapi kalau dah bersiap nak ‘kesana’, tapi ingin berlagak tidak ingat dunia.
Mengeluh benar ketika tak hilang letih menjawab kertas terakhir, al-Khitab al-Quraniy ada yang mengkhabar berita tidak enak dari Simpang Lima (S5). Tak berubah lagi saudara kita tu Jay. Allah, apa lagi salah silap aku hendak dikorek, apa aib aku yang hendak diselak, apa cerita aku yang hendak disebar? Kurang ajar dengan guru-guru? Tak tahu hormat orang tua? Hebat blog betul blog hang Jay, artikel yang aku tulis dicetak, dijadikan isu, buat tatapan dan peluru hentaman pada aku. Artikel yang ditulis dan disiarkan pada 2 Jun 2009 bertajuk: “ Liberalisasi pendidikan @ Simpang Lima: antara fantasi, realiti atau harapan? ”. Mungkin tulisan yang ‘keras’ lagi tidak tahu hormat ‘mereka’ menjadi bualan umum. Saya rasa, telah kuulas semanis kata, selapik tuala supaya anda tak terasa. Alih-alih, terasa juga. Mungkin hendak sangat terasa, perlu juga dikenakan dengan bahasa kiasan berbunga, biar betul –betul terkesima? Moga Allah jadikan kami anak-anak murid yang tahu berterima kasih, memohon doa akan sekalian guru-guru kami yang berjasa dan kami mampu memberi sumbangan pada sekolah dan anda seadanya. Kami ada barisan rakan-rakan banyak memuji guru-guru walau makan hati kadang kala. Mukhlis yang satu ketika berhempas pulas membina dan mengurus web rasmi sekolah akhirnya dilempang oleh guru yang dibantu olehnya hanya kerana bangkit lebih pukul 11 untuk ke tandas buang air kecil? Manakah rasa belas terhadapnya kalaulah benar dia buat silap dan layak didenda? Persoalan terbesar, membuang air kecil pada mana-mana waktu adalah jenayah? Mungkin ayahnya, Dato’ Panglima Brig. Jeneral Dr. Samiran boleh lihat kembali ‘kezaliman’ keatas anaknya itu. Logikkah seorang pelajar dilempang semata-mata dia ingin membuang air kecil?
Didalam artikel yang dijadikan isu itu, ada pelajar dipukul dengan capal kerana tidur diatas lantai kerana kepanasan diblok lama asrama yang kekurangan kipas. Timbulnya isu-isu ini dan digembar-gemburkan bagi memalitkan Abu Hafiz b. Salleh Hudin dengan ‘jenayah’ kutuk guru dan sebagainya. Ingin saya tegaskan, kritikan saya kepada sebahagian kecil guru-guru yang mempunyai masalah dalaman, lapar memukul pelajar, haus menerajang budak dan lelah kalau tak sindir anak-anak murid. Ramai guru-guru saya yang saleh, baik dan memberi sumbangan besar dalam hidup saya. Anda tidak ada kena mengena dengan semua ini. Anda ada masalah dengan Ustaz Hafid yang baik bak malaikat? Ustaz Fauzi bercakap bagaikan ayah yang cukup didambakan? Ustaz Mohd. Noor yang tak lekang dengan senyumnya? Ummi Habibah yang sarat dengan nasihat dan tazkirahnya? Tak rindukah dengan manusia yang cukup tawadhu’ seperti Cikgu Mutalabisin? (lebih patut orang ini digelar ustaz berbanding yang lain yang tiada langsung akhlaq ustaz dengan sekadar berkopiah). Maaf, anda telah ‘mendambakan’ ayat-ayat seperti ini maka you deserve on what you’ve done! Am I right? Saya terkejut kalau ada dikalangan pentadbir dan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan AGAMA Simpang Lima yang ikut sekapal menuduh saya kurang ajar dan tidak beradab menulis artikel tersebut. Kaburkah anda hakikat yang berlaku? Pendidikan terajang, lempang, sepak, maki, sindir dan keseluruhan pakej lengkap hinaan kiranya pelajar itu melakukan kesilapan. Bukanlah saya memenangkan sangat pelajar-pelajar ini. Ya, kita akui ada pelajar yang melampau, buat salah tak tau insaf. Sakit kepala nak urus. Ada yang memang tak ada adab langsung. Namun, bukan lah pendidkan kekerasan ‘kehaiwanan’ itu dihalalkan! Datangkan pada saya dalil yang anda pelajari sehingga ke negeri Sungai Nil yang menyatakan tindakan anda adalah halal dan dihalalkan dengan nas al-Quran dan al-Sunnah. Silakan.
Saya punya kekuatan dan kesanggupan menghadiri diskusi berhadapan dengan anda bagi memahamkan sebahagian masalah yang anda telah jadikan ‘darah daging’ dalam sistem pentadbiran dan P&P Simpang Lima sejak sekian lama. Guru-guru yang tidak terlibat dan tiada kaitan pun dengan artikel yang saya tulis, (tidak ada yang minum Pepsi akan rasa Coke)anda pernah pelajari dalam falsafah pendidikan sebegini? Pukul, terajang, sindir, maki? Tiada bukan? Habis itu, kenapa berdiam diri? Budak-budak dikata kurang ajar, ini cikgu punya perangai tak dak kena hukum ka? Adil benar anda. Wah, ‘orang agama’ cukup maksum dan sudah beraja nampak? Tidak boleh ditegur, nanti keluar nas-nas dan fatwa yang dia sendiri tidak faham apa dia. Sudah-sudah la. Berlapang dada lah sedikit. Anda bukan budak kecil tidak tahu berfikir sehingga menjadi begitu dangkal dalam berfikir. Jadikan pendidikan satu ruang keikhlasan bukan tunjuk kuat dan hebat sekadar budak-budak yang tidak tahu apa pun erti kehidupan. Mereka bukan budak hingusan zaman dahulu kala, anda sekat saya bercakap didalam, kemungkinan lepas ini terpapar: “WANTED: ABU HAFIZ!” Tak boleh masuk pulak... tak apa lah, nak buat macam mana kan labu? Budak-budak tu pun tahu cari maklumat dihujung jari...makin anda sekat, makin terlihat kesemuanya...kasim....kasim....(kata P. Ramle)

5 comments:

  1. Majoriy will think that they are always right!!!!

    ReplyDelete
  2. bro, biar betul blog ni pun dorg da usha..
    yg aku pham, bukan stakat usha,
    siap 'ade point' utk kenakan ko blk..
    gila2..
    terbaca entri ko ni..
    buat aku makin smangat..
    something mesti diteruskan, perjuangan belum selesai..

    ReplyDelete
  3. tak dibenarkan berjuang dalam sekolah, kita serang dari luar...anda akan tau sapa sebenarnya benar dan belajarlah terima hakikat!

    ReplyDelete
  4. IT IS TRUE? IM HIM WIFE - MUKHLIS SAMIRAN

    ReplyDelete
  5. IT IS TRUE? IM MUKHLIS,S WIFE..

    ReplyDelete

umpatan anda pula?