12 August 2009

erti memberi bagi yang memberi?


mungkin bagi yang selalu usha2 blog saifulislam.com, tag ni cam biasa dengar. aku pun antara salah seorang yang begitu mengikuti tulisan ustaz hasrizal dua tiga tahun lepas...sebelum dia sepopular sekarang. seorang individu yang banyak memberikan aku erti makna hidup secara mendalam dan berfalsafah akannya..haha... cuma tag "erti hidup pada yang memberi" amat memberi makna. pada mulanya sekadar tag penghias kata, pelengkap bicara, dijaja kesana-sini untuk otg kenali kita melalui tag yang kita bawa...ya! ia dikenali, nmaun aku ingin sama-sama kita pahami dan rasai erti hidup pada yang memberi...
dalam filem "laskar pelangi" falsafah yang sama digunakan cuma dalam 'matan' yang berbeza..."berilah sebanyak-banyaknya, janganlah menerima sebanyak-banyaknya"... harapan yang sama kearah manifestasi erti kehidupan yang maksimum. bro, dalam hidup kita bergantung dan hidup dengan harapan,bantuan dan saling melengkapi sesama manusia. percayalah. sikap mementingkan diri secara membuta-tuli sehingga kita menganggap terlalu 'power' supaya dihormati tanpa menghormati, menerima tanpa memberi menjadikan anda tidak punya nilai tambah sebagai manusia yang hidup!
minggu lepas, aku tgk rancangan oprah winfrey special show, big gift. cukup menginsafkan...usaha sekumpulan manusia yang tidak tahu apa itu pahala,dosa tetap bertungkus lumus memberikan sinaran senyum buat primary school yg miskin yang tidak pernah menyambut chrismast day, orphanage children yang kekurangan... bukan sekadar 'a common big gift' tapi mereka mendapat double dan bloody big gift! itu usaha non-muslim yang kurang dikalangan muslim..
tapi, senyuman,tangisan,keseronokan mereka yang diberi,menerima the big gift tu memaksa aku ngalirkan air mata...believe me...rasa seronok memberi dan erti sebuah pemberian yang membebaskan belenggu kesusahan seseorang dan membuatnya tersenyum dan terduduk, subhanallah...perasaan yang x mampu digambarkan walau kita keluarkan sejumlah duit...kiat x mendapat balasan, namun anda x rugi...
ia mengajarkan aku membantu program2 kawan2 yang kehabisan dana untuk bergerak dan program2 ini dapat dijalankan dengan baik...senyumnya pengarah program dengan abntuan aku tu dan berjalannya program dengan lancar buat aku puas yang mana aku dapat menyumbang sesuatu untuk dunia...
untuk menjadikan korang bernilai dimata Allah dan dihati manusia bukan dengan pujian tapi keikhlasan menggembirakan orang lain sama ada dalam apa jua bentuk bantuan dengan syarat untuk memberi bukan untuk sekadar menerima...
selamat memberi sesuatu dalam hidup!

No comments:

Post a Comment

umpatan anda pula?